Het lampje op het dashboard brandt. Uitlezen geeft aan dat het roetfilter verstopt is. Wat nu? Moet deze vervangen worden door een nieuwe of is een ruilunit een optie? Ga ik een middeltje toevoegen of laat ik het DPF ergens reinigen? Een dilemma dat een werkplaats keer op keer heeft. Er zijn meer goede antwoorden, afhankelijk van de situatie.
Als eerste: middeltjes. Er zijn talloze en de werking daarvan komt eigenlijk altijd neer op het versneld verbranden van roet. Alleen het roet wordt daarbij verwijderd, maar de as – die ook in het roetfilter zit – niet. Het lampje gaat wel uit daarna, maar zal toch snel weer alarm geven. Dat is dus geen oplossing. Bovendien is de warmte die door het middeltje ontstaat nogal ongecontroleerd, waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je helemaal klaar.
Het filter los laten reinigen is een heel ander verhaal. Met een ovenbehandeling en uitblazen onder hoge druk is niet alleen de temperatuur onder controle, maar worden ook alle vaste delen zoals roet, as en andere delen verwijderd. De tegendruk wordt voor- en achteraf gemeten, zodat het effect van de roetfilter reiniging duidelijk is. Samen met het keuringsrapport garanderen we een juiste werking. Voor deze reiniging hoeft u geen afspraak te maken. Afhankelijk van de drukte sturen wij het gereinigde filter tussen 1-4 werkdagen aan u retour.
Dan het vervangen van het verstopte roetfilter door een nieuwe. Een origineel filter van het betreffende merk is natuurlijk altijd goed, maar is meestal ook verreweg de duurste optie. Voor sommige klanten een prima oplossing. Bij een nieuwe maar dan in aftermarket kwaliteit is het oppassen. Er zijn heel goede, die zich in kwaliteit kunnen meten met originele. Maar soms laat passing te wensen over. Het kan ook zijn dat er een veel kleiner filterelement gebruikt is of van een lagere kwaliteit. Bijvoorbeeld corderiet in plaats van het duurdere silicium carbide.
Tenslotte ruil. Het prijsverschil met een origineel nieuw filter is vaak heel groot. Ook daar is het belangrijk te weten of het OE kwaliteit is of niet. Ruil in OE kwaliteit is aantrekkelijk geprijsd en garandeert werking en passing. Een origineel nummer of een kenteken van het voertuig is voldoende om de mogelijkheden te bepalen. Het programma roetfilters in OE kwaliteit van Büchli omvat meer dan 100 verschillende ruilunits. We leveren het roetfilter in de ochtend af. Besteld via onze Partners bezorgen zij zelfs met hun eerste route. Voor het gedemonteerde filter krijgt u statiegeld retour. Daarmee is ruilen niet alleen een betrouwbaar en snel, maar ook voordelig alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.
Twijfelt u welke optie in een bepaalde situatie de beste is? Neem contact met ons op.