Bij moderne tractoren en zelfrijdende machines zien we ze steeds vaker: roetfilters. Soms treden er storingen op. Maar stilstand? Dát is vaak te voorkomen. Tijdig onderhoud maakt het verschil.
Roetfilters zijn intussen gemeengoed geworden en noodzakelijk om de steeds strengere emissie-eisen te halen. Sommigen zien ze als een lastige toevoeging, omdat het ook weer een onderdeel is dat kapot kan gaan. Maar u kunt er voor zorgen dat u problemen voorblijft.
Eerst een kleine uitleg. Een roetfilter filtert al het roet uit het uitlaatgas. Dat is natuurlijk heel goed, maar waar blijft het dan? Het wordt opgeslagen in het filter. Regelmatig wordt het opgeslagen roet geregenereerd door extra warmte in het uitlaatsysteem te brengen. Een extra na-inspuiting zorgt voor deze warmte en dus voor het verbranden van het roet. Hierna is het filter weer klaar voor een nieuwe ronde.
Gaat het storingslampje branden
Er blijft helaas wel een beetje as in het filter achter. As verbrandt namelijk niet. Er komt steeds een beetje as bij en op een gegeven moment is het filter vol. Dan gaat het storingslampje branden. Dit moment is per motortype en toepassing verschillend. Maar één ding is zeker, het komt altijd op een ongelegen moment. Dat wilt u natuurlijk voorkomen en dat kan ook. Niet door te regenereren, want – zoals we al zeiden – dat verwijdert wel roet maar geen as.
Reinigen tijdens jaarlijks onderhoud
Wat nu? De oplossing is een professionele reiniging. Diesel Büchli biedt een reiniging waarmee alle verontreinigingen en as verwijderd worden bij alle typen roetfilters. Het filterelement wordt vrijgemaakt en daarna weer teruggeplaatst in het geheel. Er hoeft dus niet geïnvesteerd te worden in een vervangend exemplaar en de passing is verzekerd. Een ander groot voordeel is dat dit reinigen kan samenvallen tijdens het jaarlijks onderhoud. Gewoon gepland dus. Als de machine toch al in de werkplaats staat, kunnen de kosten makkelijk meegenomen worden. En u voorkomt ook nog eens onnodige stilstand op een vervelende moment. De machine en het roetfilter zijn weer gereed voor de komende tijd. Precies wat de gebruiker nodig heeft, betrouwbare inzet tegen een zo gunstig mogelijke kostprijs en geringe stilstand.
Zonder afspraak
Voor deze reiniging is het maken van een afspraak niet nodig. Wilt u dit formulier meesturen met het roetfilter? Afhankelijk van de drukte sturen we het gereinigde roetfilter tussen 1-4 werkdagen weer retour. We kunnen het roetfilter ook met nachtexpresse naar één van onze Diesel Büchli Partners bij u in de buurt sturen.
Maak de kans zo klein mogelijk
Storingen helemaal voorkomen, dat kan niet. Maar de kans zo klein mogelijk maken, dat scheelt al veel. Aan de ene kant dus met tijdig onderhoud en aan de andere kant door alert te zijn op aanwijzingen. Wanneer de conditie van bijvoorbeeld de turbo of het insluitsysteem slecht is, krijgt het roetfilter het zwaar voor zijn kiezen. Controleer deze dan ook goed. Check ook de in-en uitlaatkanalen. Als er oliesporen zichtbaar zijn is het oppassen.
Stilstand beperkt
Valt de machine ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch stil. Dan is het goed om te weten dat wij voor tractoren en zelfrijdende machines een speciale snelle service bieden, zodat stilstand tot het absolute minimum beperkt blijft. Bijvoorbeeld door een ruilunit te leveren: een betrouwbaar, snel en voordelig alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.
Wij informeren u graag over de mogelijkheden om uw inzet te verhogen en daarnaast de servicekosten te verlagen en calculeerbaar te maken.