Uitlaatpasta, montagepasta of -cement… iedere monteur kent het. Het lijkt een snelle fix om alles lekvrij te krijgen, maar het risico is te groot: het beschadigt roetfilters en katalysatoren. En helaas… bij gebruik van uitlaatpasta vervalt de garantie op het roetfilter. Beter gebruik je altijd nieuw montagemateriaal. In dit artikel lees je er meer over.
Als specialist in roetfilters zien wij regelmatig de schade aan roetfilters en katalysatoren door het gebruik van uitlaatpasta. We adviseren dus om deze pasta of cement nooit te gebruiken. En al helemaal niet voor het roetfilter en katalysator. Laten we eens kijken wat er precies gebeurt als je uitlaatpasta gebruikt.
Nadat je de uitlaatdelen met uitlaatpasta hebt gemonteerd, wordt de pasta hard door de hitte van het uitlaatsysteem. In het begin is dat prima. Want daardoor vormt het een goede afdichting tussen de verschillende uitlaatdelen. In principe is de pasta bestand tegen de hoge temperaturen en trillingen die horen bij auto-uitlaatsystemen.
Helaas… na een tijd wordt de pasta toch broos. Hoe en wanneer? Dat hangt af van verschillende factoren. Zoals de kwaliteit van de pasta, de toepassing, de temperatuur en de trillingen. Als de pasta broos is, kan dat leiden tot nieuwe lekken. Uitlaatpasta is dus alleen een tijdelijke oplossing.
En behalve dat het uitlaatsysteem weer gaat lekken, heb je er een probleem bij. Want de broos geworden uitlaatpasta raakt los door de trillingen van de uitlaat. En die losse deeltjes komen in de fijne kanaaltjes van het roetfilter en de katalysator. Die raken daardoor vestopt. Met warmteschade tot gevolg. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de witte vlekken op de foto hieronder. Ook de sensoren raken vervuild en hun werking wordt verstoord.
Dus, ook al ben je druk, gebruik geen uitlaatpasta, maar altijd nieuw montagemateriaal. Heb je vragen of wil je meer weten over de juiste montagetechnieken? Neem het zekere voor het onzekere en bel ons.