In het tijdperk van roetfilters en EGR kleppen is het functioneren van verstuivers zeer belangrijk geworden. Om bij een diagnose twijfels omtrent het functioneren van verstuivers weg te nemen kunnen verstuivers los van de motor getest worden. Dat geldt voor oude en nieuwe technieken, dus van tap-verstuiver tot common rail injector al dan niet voorzien van piëzo techniek. De uitslag van de test ondersteunt het vinden van de juiste oplossing en voorkomt onnodige vervanging.
Iedere inspuit techniek kent zijn eigen testmethode en voorschriften. Het meten van de openingsdruk en de controle van het sproeibeeld was lang geleden voldoende voor een verstuiver. Nu zijn opbrengstmetingen in stationair, deel- en vollast de norm geworden naast natuurlijk ook de retouropbrengst.
Een goede test van een Common Rail injector begint met een testbank die de fabrikant voorschrijft met officiële testdata waarbij de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden. Tijdens een test worden daarom bijvoorbeeld drukken van 2000 bar en hoger gehaald. Tevens moet de verstuiver zeer nauwkeurig worden aangestuurd. Daarnaast is de opspanning in de testbank van groot belang zodat het lijkt alsof deze in de cilinderkop ingebouwd is. De testuitslag is het betrouwbaarst wanneer de testsituatie het meest lijkt op de omstandigheden in de auto. Tijdens een goede test van een Common Rail verstuiver worden opbrengst, reactietijd, drift en retouropbrengst gemeten. Alleen met deze controles kan een volledig beeld van de conditie van de verstuiver gegeven worden. U kunt uw verstuivers (gedemonteerd uit de auto) zonder afspraak bij ons laten testen.
Het testen van verstuivers is meer dan alleen controle van de openingsdruk en het sproeibeeld. Bij Diesel Büchli worden de verstuivers vakkundig getest en deskundig beoordeeld. Wij kunnen ons daarin onderscheiden doordat we uitstekende testapparatuur tot onze beschikking hebben en er uit een schat van ervaring geput kan worden.
Met de testapparatuur worden verstuivers naast openingsdruk en sproeibeeld ook op opbrengst beoordeeld. Dit is van onschatbare waarde. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat de openingsdruk van een verstuiver veelal in orde is terwijl de opbrengst een grote afwijking kan hebben. Vooral bij een 2-traps verstuiver (inspuitverloopvorming) is het meten van de opbrengst van groot belang. U kunt uw verstuivers (gedemonteerd van de motor) zonder afspraak bij ons laten testen.
Verstuivers controleren in de auto met een diagnoseapparaat en met een retourmeting geeft een eerste indruk . Voor een volledig beeld biedt een test op een speciale dieseltestbank uitkomst. De verstuivers zijn uit de motor gehaald waardoor een goede geïsoleerde test dan mogelijk is. Belangrijk is natuurlijk een goede testbank. Alleen testbanken die de fabrikant voorschrijft, zijn voorzien van de geldige meetwaarden. Büchli is als Bosch Diesel Center uitgerust met de modernste Bosch-testbanken met de officiële testdata. Voor merken als Delphi, VDO, Stanadyne en Yanmar zijn de testbanken van Hartridge geautoriseerd.
De verstuiver wordt getest op een aantal punten:
Elk aspect heeft te maken met een specifieke klacht. Bijvoorbeeld: Inspuitvolume bij voorinspuiting heeft veel relatie met het nadrukkelijk nagelen van de motor, maar niets met het afslaan van de motor. Daarom is het belangrijk om de klacht in het voertuig te weten. Samen met de uitslag van de test beoordeelt de specialist bij Büchli de conditie van de verstuivers en adviseert u met de vervolgreparatie.
Bekijk hoe wij injectoren testen.Neem gerust contact met ons op wanneer u nog vragen heeft via telefoonnummer +32 (0) 3/331.16.65
Bij ieder ruildeel is statiegeld van toepassing. Een oude unit is het begin van weer een nieuw ruildeel. Belangrijk is dat deze oude unit bruikbaar is. De oude unit moet in ieder geval compleet zijn, in elkaar zitten (en niet uiteen genomen zijn), uitwendig onbeschadigd zijn en geen overmatige roestvorming hebben. Ook moet de oude unit direct uit de motor komen, het zogenaamde ‘fresh of engine’.
Repareren is datgene vervangen of herstellen dat de werking heeft verstoord. Met andere woorden: de reden wegnemen waarom iets niet meer werkt. Revisie gaat veel verder, daar worden naast deze delen ook delen vervangen die niet defect zijn, maar op termijn wel defect kunnen gaan. Ieder onderdeel wordt bekeken, ook worden modificaties doorgevoerd. Na revisie kan het product weer minimaal net zolang meegaan als een nieuw product.
Diesel Büchli heeft veel onderdelen op voorraad en dan kan de revisie gelijk na de test plaatsvinden. Voor common rail en pompverstuivers maken we gebruik van ons ruilsysteem, zodat u weer snel verder kunt.
Voor verstuivers is het niet nodig een afspraak te maken, als u op de test wilt wachten is het wel is het raadzaam dit even met elkaar af te stemmen. We houden dan een plaatsje op de testbank vrij. Tijdens de test kunt u in onze klantruimte genieten van een vers kopje koffie en gebruik maken van gratis Wi-Fi. Voor pompverstuivers en vrachtwageninjectoren is het altijd raadzaam contact met ons op te nemen, erop wachten is niet aan te bevelen gezien de tijdsintensieve test.
In principe is alleen de defecte vervangen voldoende. Het kan zijn dat er goede verstuivers zijn die op het randje van afkeur zitten. Wij adviseren dan deze mee te vervangen om een vervolgreparatie op (korte) termijn te voorkomen.
Verstuivers worden objectief getest op testbanken met officiële fabriekswaarden. Binnen de toleranties is de verstuiver goedgekeurd, daarbuiten afgekeurd. Belangrijk is echter te weten wat de klacht is en vervolgens op welke teststap dat betrekking heeft. Een objectief afgekeurde verstuiver kan soms toch terug gemonteerd worden omdat de afkeur niets met de klacht te maken heeft.